maandag 16 mei 2011

Trend en branche keuze

1.     Branche




1.1.    Omschrijving
De horeca omvat alle restaurants, hotels en cafés. De horeca is een dienstverlenende sector.  De horeca is een levendige branche met veel verschillende aanbieders van de diensten en producten.


1.2.    Reden
De horeca branche is levendig en groot. De laatste jaren heeft de horeca branche veel hinder ondervonden van de economische recessie. De horeca krabbelt langzaam weer op uit deze recessie, maar door een groot aantal aanbieders in deze markt is onderscheiden van je concurrent noodzakelijk om het hoofd boven water te houden. Het gebruik van innovatieve middelen en het inspelen op de hedendaagse trends is voor deze branche zeer essentieel.


1.3.    Ontwikkelingen
Om de ontwikkelingen in de Horeca branche nader in kaart te brengen wordt gebruik gemaakt van de DESTEP analyse.

Demografisch; Vergrijzing. Hierdoor verandert de doelgroep. Ouderen hebben andere behoeftes en interesses wat betreft horecagelegenheden. Tevens gaan zij minder vaak de deur uit en dat is voor de horeca een nadelig gevolg.
Economisch; Recessie. Met een steeds duurder wordende economie verwacht men steeds minder uitgaven aan niet primaire levensbehoeften.
Sociaal cultureel; Kenmerkend voor onze samenleving is dat ergens een hapje eten of een drankje doen niet alleen in het zakenleven plaats vindt maar ook veel in de vrije tijd gebeurt. Er zijn echter vooral voor de consumenten die dit in hun vrije tijd bedrijven steeds meer andere alternatieven. De horeca moet dus steeds aantrekkelijker gemaakt worden door vernieuwende concepten te hanteren.
Technologisch; In de horeca vindt steeds meer automatisering plaats om de arbeidsproductiviteit te verhogen en om miscommunicatie van personeel te voorkomen. Te denken valt aan zakcomputers die personeel op zak dragen om bestellingen mee door te geven.
Ecologisch; MVO. Met eten wordt tegenwoordig al veel rekening gehouden met betrekking tot hoe het wordt geproduceerd. Ook de apparatuur wordt steeds duurzamer.
Politiek-juridisch; Door het rookverbod zijn veel horecagelegenheden in omzet gedaald. De overheid heeft aangegeven hier voorlopig niets meer aan te veranderen.

2.     Trend

2.1.    Omschrijving
De trendkeuze is gevallen op de automatisering. Men ziet de automatisering tegenwoordig in veel branches, waarbij gedacht kan worden aan zelfbedieningstankstations, het zelf inchecken van bagage op luchthavens en het zelf scannen en afrekenen van boodschappen in de supermarkt. Self service met behulp van automatisering is in opkomst, dit is een gevolg van het feit dat de consument een hogere mate van controle wil hebben over de zaken die zij doet of koopt. Deze trend is erg belangrijk voor de horeca en biedt uiteenlopende mogelijkheden.


2.2.    Ontwikkelingen
Er hebben in het verleden al diverse uiteenlopende ontwikkelingen plaats gevonden op het gebied van automatisering in de horeca. Hieronder worden een aantal ontwikkelingen genoemd en beschreven

-          1. Steeltouch
Biedt veel kassa functionaliteiten voor de horeca zoals tafelplattegronden, zoekgroepen, deelnota, overboeken en klantregistratie en staat in verbinding met kassa printers, betaalterminals, scanners en overige randapparatuur.
-          2. mobile pro
Is een mobiel afreken-systeem en wordt ingezet op terrassen, in stadions, hotels, evenementenhallen, pret- recreatie- of conferentiecentra
-          3. mobile xl
Is een draadloos afrekensysteem, dat inzetbaar is als volwaardige stationaire kassa én mobiele kassa.
-          4. kelner-oproepsysteem
Is een draadloze communicatie-middel tussen kassa, keuken, bar en bediening, binnen en buiten te gebruiken.
-          5. pager
Mensen zijn hiermee op te roepen en er kunnen mededelingen over en weer gaan met dit apparaat. Hij is geschikt voor bediening en managers, maar ook voor de klant.


2.3.    Combinatie trend en branche
De crisis heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelingen op het gebied van automatisering in de horeca in een stroomversnelling zijn geraakt. De kosten blijven stijgen, omzetten blijven achter en de klant raakt het vertrouwen kwijt of blijft weg. Hierom is het des te belangrijker de automatisering door te blijven voeren.

Door zeker 12.000 horecabedrijven worden jaarlijks vernieuwingen op kleine of grote schaal doorgevoerd. In het totaal gaat het om niet minder dan 44.500 vernieuwingen. Circa 77% van deze vernieuwingen zijn direct gericht op de klant en is bedoeld om het klantbereik te vergroten. Van alle innovaties draagt, volgens de vernieuwende ondernemers, ongeveer 74% direct bij aan de winstgevendheid van hun bedrijf.


Literatuur

-          http://abf.kenniscentrumhoreca.nl/quickstep/qsreportadvanced.aspx?report=horecava10t
-          http://www.grenos.com/nl/otoucho/kenmerken/persoonlijke-aandacht 
-          Bron: http://www.eijsink-innovatie.nl/vectron.html
-          Bron: http://www.gototalbranding.nl/8,cultuur_identiteit_en_competenties/
-          http://persberichten.biz/persbericht/horeca-automatisering-in-
-          http://www.horecaplaza.nl/horeca2020/trends2003.html
-          http://www.emerce.nl/bedrijven/innovoreca-nl


1 opmerking:

  1. Leuk stuk. Als je meer inzicht wilt over innovatie in de horeca kan je mij contacten op stijlclub@live.nl. Ik ben de oorspronkelijke bedenker van Otoucho en schrijver van het gros van de literatuur waarop je je stuk hebt gebaseerd. Verder ben ik afgelopen januari met de horeca trendgids gestart en heb ik graag iedereen die meer wil weten over innovaties in de horeca. :-). Groet. Alexander Dolstra

    BeantwoordenVerwijderen