zondag 29 mei 2011

De branche keuze

2. Branchekeuze
In dit onderdeel zal de branchekeuze verder toegelicht worden. Daarbij komt aan bod welke branche er gekozen is, waarom er voor deze branche gekozen is. Daarnaast zal er gekeken er een branche analyse gedaan worden om deze branche duidelijk in kaart te brengen.

2.1 Branche
De branche waarvoor gekozen is  de Horeca apparatenbranche. Deze branche bestaat uit bedrijven die apparatuur leveren aan de horeca. Dit kan verschillen van keuken apparatuur tot afrekenapparatuur. Er wordt vooral  gericht op  het leveren van apparatuur voor zelfordening. Deze branche is erg uitgebreid qua producten maar is opgedeeld in bedrijven die verschillende apparaten voor de Horeca leveren.
2.2 Motivatie branche keuze
Er is gekozen voor deze branche, omdat het aantal horecabedrijven in  Nederland telkens blijft stijgen. De horecabranche is verzadigd en de consument heeft dus keuze uit veel horecabedrijven. Innovatie wordt voor de ondernemers in deze branche daarom steeds belangrijker om zich te onderscheiden van de concurrenten1 . Daarnaast veranderen de behoeftes van deze consumenten voortdurend.  Zo heeft de huidige consument toenemende behoefte aan gemak en snelheid (smeltcoster.nl). Zoals het blad Horecaentree ook zegt: “Snelheid en service maken het verschil”.
Ook wil de consument een hogere mate van controle hebben over de zaken die zij uitvoeren. Ook de horeca branche zal op deze behoeftes moeten inspelen willen zij de consument tevreden houden.Het is duidelijk dat het gebruik van innovatieve middelen en inspelen op de hedendaagse trends voor deze branche veel voordelen kan opleveren. Het invoeren van een innovatief product binnen deze branche heeft kan potentieel erg succesvol zijn, mits op de juiste manier geïmplementeerd.
 
Het abell model te zien in figuur 1 definieert de activiteiten van de branche. Daarbij wordt gekeken naar de afnemersbehoeften, de technologieën die in deze behoefte proberen te voorzien en de afnemersgroepen van de branche.


2.3 Brancheanalyse
In deze paragraaf zal de branche van de horeca apparaten kort geanalyseerd worden. Hiervoor zal het businessmodel van Abell gebruikt worden en zal er gekeken worden naar de verschillende factoren die invloed hebben op de branche met behulp van een DESTEP- analyse.

 2.3.1 Abell model


figuur 1. Abell model horeca - apparatenbranche

2.3.2 DESTEP analyse
Om de ontwikkelingen in de Horeca - apparaten branche nader in kaart te brengen wordt gebruik gemaakt van de DESTEP analyse. Niet alle aspecten van de DESTEP analyse zijn relevant voor deze branche, allereerst zullen daarom de relevante onderdelen aan bod komen:
Demografisch; Vergrijzing. Hierdoor verandert de doelgroep. Ouderen hebben andere behoeftes en interesses wat betreft horecagelegenheden. Het is belangrijk dat de apparaten die gebruikt worden voor bijvoorbeeld selfservice ook duidelijk zijn voor deze doelgroep.
Economisch;
De recessie heeft ervoor gezorgd dat de omzet van de horecabedrijven is teruggelopen, ook de bedrijven die de horeca apparaten leveren merken dat de horeca door deze recessie voorzichtiger is geworden met de aanschaf van nieuwe systemen.Sociaal cultureel; Kenmerkend voor onze samenleving is dat ergens een hapje eten of een drankje doen niet alleen in het zakenleven plaats vindt maar ook veel in de vrije tijd gebeurt. Er zijn echter vooral voor de consumenten die dit in hun vrije tijd bedrijven steeds meer andere alternatieven. De horeca moet dus steeds aantrekkelijker gemaakt worden door vernieuwende concepten te hanteren. Daarnaast wil de consument zoals eerder beschreven steeds meer controle over de zaken die zij uitvoeren dit geldt ook voor de horeca. Dit is een goede zaak voor de horeca- apparatenbranche. Zij kunnen die innovatie naar de horeca brengen hierdoor wordt deze branche steeds aantrekkelijker.
Technologisch; In de horeca vindt steeds meer automatisering plaats om de arbeidsproductiviteit te verhogen en om miscommunicatie van personeel te voorkomen. Te denken valt aan zakcomputers die personeel op zak dragen om bestellingen mee door te geven. Door deze ontwikkeling wordt de horeca- apparatenbranche groter en belangrijker voor de horecaondernemingen.
Ecologische en politiek-juridische factoren zijn voor de horeca- apparaten branche niet van toepassing, omdat de bedrijven in deze sector weinig met deze twee aspecten te maken hebben.

Branche impact;
De ontwikkelingen op het gebied van automatisering zijn in de horeca momenteel ongekend. Onder andere de crisis heeft hier aan bijgedragen, omdat de kosten enkel hoger worden terwijl de omzet gelijk blijft of inzakt. Automatisering is in dit geval dus de oplossing om de kosten te drukken en daarnaast om ook nog eens vernieuwend bezig te zijn in de ogen van de consument. Elk jaar worden er maar liefst minimaal 44.500 grote of kleine vernieuwingen doorgevoerd. 1 op de 9 van deze innovaties wordt ook werkelijk als een totaal nieuw iets gezien dat voor de consument nog onbekend is.

Vernieuwingen in de horeca hebben meestal betrekking op serviceverlening, klantvriendelijk en het assortiment. De impact van deze vernieuwingen komen meestal neer op een verbetering van het bedrijfsresultaat. Door innovatief te zijn op het gebied van automatisering worden er vrijwel altijd kosten gedrukt en dat leidt uiteindelijk dus ook weer tot een verbetering van het bedrijfsresultaat.
Automatisering begon met de snelle en doeltreffende kassasystemen. Vervolgens vond de tap –en drankautomatisering plaats gevolgd door de digitale menukaart. De eerste volgende verbetering zal moeten liggen bij reserveringen die volledig geautomatiseerd verlopen.

Niet alleen op financieel gebied hebben de vernieuwingen impact op de branche, ook de marktkennis gaat erop vooruit. De ondernemer kan hier vervolgens weer goed op inspelen door aan de hand van de verworven marktkennis andere vernieuwingen door te voeren. Door te vernieuwen gaat men op zoek naar nieuwe mogelijkheden in de markt en daar kan dan vervolgens weer een concurrentievoordeel uit ontstaan. Er kan geconcludeerd worden dat door innovaties op het gebied van automatisering steeds minder personeel nodig is, meer rekening met de consument kan worden gehouden, de consument sneller geholpen kan worden en de kosten gedrukt kunnen worden.

2.4 afnemersanalyse
in deze paragraaf zal de afnemer van het nieuwe product  kort geanalyseerd worden. Het businessmodel van Abell zal gebruikt worden de brancheactiviteiten te definiëren. Daarnaast zal de aantrekkelijkheid van deze branche voor nieuwe bedrijven geanalyseerd worden met behulp van het 5-krachtenmodel van Michael Porter.


2.4.1 Abell
In Figuur 2 Abell model kunt u zien dat er verschillende categorieën zijn binnen deze branche. Om een duidelijk beeld te creëren van de sectoren, doelgroepen en behoeften waar op ingespeeld word met een nieuw product als een selfservice bedieningspaneel is dit model gemaakt. De zaken waarop gericht wordt zijn de deelsectoren,behoeften en afnemers waarop met dit nieuwe product opingespeeld gaat worden.

2.4.2. Vijf krachtenmodel van Porter
In deze paragraaf wordt het vijf krachtenmodel van Porter gebruikt. Dit model(figuur 2)  geeft vervolgens inzicht in de aantrekkelijkheid van de horeca branche. Er wordt gekeken naar de machten in het perspectief van deze branche.

De concurrentie in deze sector is hevig. Het is bekend dat de markt verzadigd is niet meer groeit. De bedreiging van nieuwkomers is niet groot, men zal niet snel in een verzadigde markt toetreden. De kracht van de afnemers is gemiddeld tot hoog te noemen. De afnemers hebben veel toegang tot informatie over hun leveranciers(de horecabedrijven en de drempel om over te stappen naar een concurrent is laag. Men kan makkelijk bij een andere eetgelegenheid/café in de buurt gaan eten en of drinken. Daarnaast is de bedreiging van substituten groot. Men heeft veel keuze tussen typen eetgelegenheden, maar ook de keuze om zelf te koken en thuis te eten of om bijvoorbeeld eten online te bestellen. De kracht van de toeleveranciers is groot. Voor een  eetgelegenheid is het belangrijk om met de juiste leveranciers te werken. De kwaliteit speelt dus een belangrijke rol en daarnaast gaat het om leveranciers (Heineken, Coca Cola etc.) die grote namen zijn binnen deze bedrijfstak en erg gewild zijn bij andere spelers in deze bedrijfstak. Deze leveranciers hebben dus veel macht en kunnen makkelijk van afnemers switchen. Ze dragen daarnaast ook bij aan de kwaliteit van de dienst die de eetgelegenheden/cafés aanbieden. Door deze factoren is de macht van de leveranciers hoog te noemen

Uit deze verschillende factoren kun de conclusie worden getrokken dat de branche niet aantrekkelijk is om als bedrijf te starten. Goede afspraken met leveranciers en een sterk merk zijn nodig om te overleven in deze bedrijfstak. Dit feit bevestigd het vermoeden dat iets speciaals en innovatiefs nodig is om je te onderscheiden van de concurrent. Horeca bedrijven willen graag een sterk merk en een goede reputatie opbouwen om zo in the picture te komen. Innovatieve manier van service kunnen hier zoals eerder genoemd aan bijdragen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten